AVG Antivirus bude nově prodávat data uživatelů

Nic není zadarmo!

Díky zdarma dostupným antivirovým softwarům jsou uživatelé internetu bezplatně chráněni. Ale pamatujte, že nic není zadarmo!

Společnost AVG založená v České republice má 200 milionů aktivních uživatelů a patří tak k světově nejrozšířenějším antivirům. AVG se nyní rozhodla vyvážit náklady, které vynakládá na vývoj bezplatného řešení. Pokud chce uživatel zdarma využívat AVG antivirus, musí nově od 15. října 2015 souhlasit s použitím svých osobních údajů a historií prohlížení internetu k marketingovým účelům a jejich prodejem třetí straně. Dříve podmínky AVG umožňovaly jen sběr dat, ne další nakládání s nimi.
O nových podmínkách dává společnost vědět dopředu a dává tak uživatelům možnost se rozhodnout.

S čím musíte souhlasit?

Zde je seznam „neosobních dat“, která společnost AVG sbírá od svých zákazníků a prodává je třetím stranám, převážně online inzerentům.

  • Historie prohlížení webových stránek
  • Historie vyhledávání
  • Metadata
  • Reklamní ID přiřazené k vašemu zařízení
  • Informace o ISP a nainstalovaných aplikacích v daném zařízení, informace o mobilním operátorovi, přes kterého je uživatel připojen (např. sériové číslo SIM)

Jaké je riziko?

Společnost zdůrazňuje, že nové podmínky se netýkají osobních informací zákazníků, jako je jméno, e-mailová adresa, adresa bydliště nebo údaje o kreditní kartě. I tato data však mohou být uložená v historii prohlížeče, a tak se k nim případně třetí strana může dostat. Na tento postřeh AVG odpovídá tím, že bude před prodejem historie prohlížeče vyfiltrovávat uložená osobní data tak, aby se nedostala ven. Dokáže však opravdu najít a odstranit všechny? Všechny informace, které jste kdy vyplnili do všech políček formulářů a promítly se historie prohlížeče?

Hrozba se skrývá v kombinaci všech informací, ke kterým se třetí strana může dostat.

Uživatelské podmínky stejně nikdo nečte

AVG brzy vydá prohlášení, kde uživatelům sdělí, jak se sledování vyhnout a zároveň používat bezplatný antivirus. Nejspíš ale spoléhá na to, že většina uživatelů nečte, s čím musí souhlasit, aby byla možná instalace, a tak bude dat k prodeji stále dost.
Odhlášení uživatele z možnosti shromažďování a následnému zpeněžení svých dat bude mít různé dopady na aplikaci AVG. U některých se nic nezmění, u jiných dojde ke změně fungování, některé nebude smět uživatel používat vůbec.

Opravdu o sobě chceme zadarmo zanechávat digitální stopu?

Když se bude zákazník chtít skrýt, má k dispozici anonymizovaná okna prohlížeče, která mu nabízejí možnost zvolit si soukromí. Vzápětí si to převezme jiný produkt na stanici a pošle na místo, odkud se to prodá. Bezplatné produkty jsou totiž často propojené s instalací dalších produktů. Jako např. Google Chrome a různé vyhledávací lišty.

Perlička na závěr

E-Kavárna. Majitel odsouhlasí podmínky bezplatného antiviru. K počítači se pak posadí zákazník, který nemá nejmenší šanci rozpoznat, co se na něj chystá… O co přijde.

Je to jako navléknout si tričko s pořadovým číslem a na hlavu si nasadit maják a na každém kroku nalepit samolepku "byl jsem zde...".